Köpinformation

Nedan följer köpinformation till dig som kund som du bör läsa igenom när du handlar hos oss på Evas Underkläder.

Vi levererar till HELA världen!

Hos oss kan du betala med KORT, FAKTURA (med tjänsten Klarna), PAYPAL.

Mer information finns nedan.

Köpvillkoren nedan innehåller:

Tänk på att i och med köp så accepterar du våra köpvillkor, det är därför i ditt intresse att läsa nedanstående noga.

Köpvillkor

Nedanstående är de köpvillkor som gäller när du handlar på Evas underkläder (www.evasunderklader.se). Köpvillkoren innefattar priser; betalning; frakt & leverans; return, ångerrätt och byten; reklamation samt tvistförfarande. I och med köp accepterar du våra köpvillkor med samtliga ingående delar.

Beställning

Vi ingår inte avtal med personer under 18. Försäljning till personer under 18 år sker endast med målsmans godkännande. Beställning får ej ske i annans namn utan dennes medgivande.

Priser

Alla priser som anges på www.evasunderklader.se är inklusive 25% moms.

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel.

Betalning & personuppgifter

Du har tre betalningsalternativ att välja mellan:

1. Betalkort
Du betalar med VISA eller MasterCard. Betalningen sker genom Nets som är ett av de största och mest kända kortbetalningsleverantörer i Sverige och Europa. Nets uppfyller kraven för säkerhetsstandarden PCI DSS.

2. Faktura
Du kan handla för upp till 25 000 kr, beroende på vad vår fakturahanterare Klarna AB godkänner. Vid fakturabetalning görs en sedvanlig upplysning för att säkerställa de krav som vår fakturahanterare ställer. Faktura från Klarna idag Sverige populäraste betalsätt på Internet. För mer information se www.faktureramig.se. Fakturan skickas till dig via email och finns också tillgängligt när du loggar in på ditt konto på Klarna. Förfallodatum inträffar 30 dagar efter att beställningen skickats. Vid påminnelse debiteras 60 kr + dröjsmålsränta. OBS! Om du väntar länge med att hämta ut dina varor på ditt utlämningsställe riskerar du att få en påminnelse då kredittiden löper från den dag då vi skickar din beställning.

3. PayPal
Betala tryggt och säkert med VISA eller MasterCard via PayPal, eller med ditt PayPal-konto. PayPal skyddar dig genom att agera som oberoende part i händelse av meningsskiljaktighet.

Alla kortuppgifter och information för faktura hanteras enligt gällande krav på säkerhetsstandard. Personuppgifter skyddas från externt intrång och lagras enligt bestämmelserna i PUL. I och med att beställning sker så godkänner du att vi använder uppgifterna i den mån som det krävs för att vi ska kunna leverera dina varor samt erbjuda dig kundtjänst.

Leverans & fraktkostnad

Leveranstid anges för varje produkt. (I de fall leveranstid inte anges skickas dina produkter normalt inom 5 vardagar. Om en vara är tillfälligt slut kan leveransen ta upp till tre veckor.) Vi kommer att kontakta dig om leverans inte kan ske inom avtalad tid med information om anledning och ny leveranstidpunkt. Du har då också möjlighet att häva köpet utan kostnad.

Alla beställningar skickas med PostNord eller DHL. Vi ansvarar inte för dröjsmål som orsakats av transportören. Vi har inte insyn i deras verksamhet och har tyvärr heller ingen möjlighet att påverka enskilda försändelser.

Inom Sverige:
Vid köp för minst 1500 kr är frakten gratis (fraktfritt). Vid köp för under 1500 kr tillkommer frakt på 39kr.

Inom Europa:
Vid köp för minst 5000 kr är frakten gratis (fraktfritt). Vid köp för under 5000 kr tillkommer frakt på 79kr.

Utanför Europa:
Vid köp för minst 5000 kr är frakten gratis (fraktfritt). Vid köp för under 5000 kr tillkommer frakt på 179kr.

Tull

Eventuell tull kan tillkomma vid beställningar till länder utanför EU och betalas av kunden. Tull betalas aldrig vid beställning till länder inom EU.

Paket som inte hämtas ut

För alla paket som inte lösts ut från utlämningsställe debiteras kunden en avgift på 200 kr, vid produktvärde på 3000kr eller högre tillkommer ytterligare 200kr. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för frakt, expeditionsavgift och hantering.

Angivande av felaktiga adresser

Om felaktig adress anges som resulterar i att varorna inte kan levereras och skickas istället tillbaka tilll oss debiteras kunden en avgift på 200 kr. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för frakt, expeditionsavgift och hantering.

Ångerrätt, retur och byten

Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har du rätt att ångra ditt köp och returnera dina varor inom 14 dagar efter att du har mottagit varorna. Ångerköp inom 14 dagar gäller endast beställningar som skickas inom Sverige. Intimprodukter är undantagna från denna lagstadgade rätt. Underkläder är intimprodukter vilket innebär att vi enligt lag inte har skyldighet att ta tillbaka underkläder. Vi vill dock erbjuda möjlighet att returnera och byta ändå men då med specifika krav på varors tillstånd och returavgifter, dessa beskrivs nedan.

Du har rätt att byta en vara en gång och då till en annan storlek. Vi tar inte ut något avgift för byte, du betalar dock själv för frakten när du skickar till oss. Byte till andra varor behandlas som ny beställning. Om korrekt storlek inte finns tillgänglig får du byta mot en annan vara. Byte måste ske inom 14 dagar efter att du har mottagit varorna.

Om mottagningsdatum ej kan bevisas gäller datumstämpel på försändelsen plus 3 arbetsdagar.

Vid retur och byten återbetalas inte avgifter som frakt, fakturaavgift eller postförskottsavgift. Du står också för alla egna fraktavgifter, dvs när du skickar tillbaka till oss.

Inom Sverige: - Vid retur av beställningar på minst 1500kr tillkommer 66 kr för frakt som är den genomsnittliga, faktiska fraktkostnaden. Om du beställer för minst 1500kr men returnerar en del av beställningen så att produktkostanden för de varor du behåller understiger 1500kr så kommer du att debiteras 66kr för frakt.

Inom Europa: - Vid retur av beställningar på minst 5000kr tillkommer 129 kr för frakt som är den genomsnittliga, faktiska fraktkostnaden. Om du beställer för minst 5000kr men returnerar en del av beställningen så att produktkostanden för de varor du behåller understiger 5000kr så kommer du att debiteras 129kr för frakt.

Utanför Europa: - Vid retur av beställningar på minst 5000kr tillkommer 279 kr för frakt som är den genomsnittliga, faktiska fraktkostnaden. Om du beställer för minst 5000kr men returnerar en del av beställningen så att produktkostanden för de varor du behåller understiger 5000kr så kommer du att debiteras 279kr för frakt.

Vid byte eller retur står du för transportrisken, dvs du är ansvarig för varorna till dess att de har överlämnats till oss av transportören (t.ex. PostNord). Vill du vara helt säker på att din retur kommer fram så är det bäst att skicka som rekommenderat brev eller som postpaket.

Om vi har skickat fel vara så står vi för alla omkostnader.

Retursedel

Fyll i och skicka alltid med vår retursedel vid retur eller byte.

Krav på varors tillstånd vid retur eller byte

Vi har krav på varors tillstånd vid retur eller byten. Kraven syftar till att garantera minst samma säkerhet på att du som kund får en oanvänd vara som när du handlar i en fysisk butik.

För att retur eller byte ska godkännas ställs följande krav på en varas tillstånd:

  • Varan måste vara i sin helhet så som den skickades till dig. Alla de ingående delar måste vara med, inklusive förpackningar och eventuella tillbehör (t.ex. galgar).
  • Varan får inte ha brukats och måste vara fri från smuts, hudflagor, damm, smink, hår, parfym eller andra främmande lukter.
  • Produktlappar, plomberingar och andra etiketter måste sitta kvar på varan. Varans förpackning får inte vara väsentligt skadad.

Varor undantagna från rätten till retur och byten

Vissa varor är undantagna från rätten till retur och byten då de klassas som intimprodukter. Dessa varor är:

  • Trosor och kalsonger (alla varianter) om plombering har tagits bort
  • Set där trosa eller en kalsong är en av huvuddelarna av settet eller är en integrerad del (BH och trosa, topp och trosa, teddy) om plombering har tagits bort
  • Bikinitrosor samt baddräkter där plomberingstapen tagits bort
  • Strumpor och strumpbyxor (inklusive leggings, stay-ups och liknande)
  • Kroppsstrumpor
  • Peruker
  • Handskar
  • Självhäftande produkter som används direkt på kroppen (t.ex. självhäftande BH, brösttape, lösögonfransar).

Korsetter, bustier, kostymer och liknande som inkluderar trosa har oftast trosan fastsatt med nylontråd. Dessa varor är inte exkluderade från rätten till retur eller byten under förutsättning att trosan sitter kvar och är oanvänd.

Behandling av returer och byten

Normalt behandlas returer och byten inom 10 dagar efter mottagande. Vid högsäsonger inom 30 dagar.

Återbetalning

Eventuell återbetalning sker inom normalt inom 14 dagar men maximalt inom 30 dagar, som är den maximala tiden enligt lag. Dessa dagar räknas från det datum då vi mottagit din retur. Om du häver ditt köp så sker återbetalning inom 30 dagar från att du har meddelat oss om att du vill häva ditt köp. Observera att förfallodatum för faktura och delbetalning gäller alltid.

Reklamation

Alla varor vi skickar ska vara felfria vid leveransen. Om en vara mot förmodan skulle visa sig vara defekt på något sätt ber vi dig kontakta oss på reklamation@evasunderklader.se. Alla reklamationer måste ske inom inom 14 dagar. En reklamation är inte automatiskt godkänd. För att reklamation ska godkännas gäller att varan är korrekt hanterad och omodifierad. Varan får inte vara väsentligt brukad eller nedsmutsad (gäller även parfymer och andra främmande lukter). Om reklamation godkänns så har vi enligt lag upp till tre gånger på oss att åtgärda de fel som finns. Om reklamation godkänns står vi för alla frakter. Om reklamation inte godkänns skickas varan tillbaka till dig.

Fyll i och skicka alltid med vår retursedel vid reklamation.

Force majeure

Vi ansvarar inte för förseningar eller störningar av vår förmåga att fullgöra våra plikter i händelse av omständigheter som ligger bortom vår rimliga kontroll. Dessa omständigheter inkluderar, men är inte begränsade till: oroligheter, terroristattacker och krig; naturkatastrofer som t.ex. jordbävningar, vulkanutbrott och översvämningar; sjukdomsutbrott och pandemier;störningar hos tredje part som t.ex. fel i el-, tele- och dataförbindelser samt transporttjänster; strejker och arbetskonflikter hos underleverantörer; ändrade lagar och myndighetsbestämmelser kommande från relevanta regeringar; export- och importrestriktioner, blockader och karantäner. Kunden har inte rätt av häva köp av beställning under pågående transport eller kräva återbetalning eller kompensation enbart på grund av ovanstående omständigheter. Dessa omständigheter ska också utgöra grund som medför befrielse från krav på skadestånd och andra påföljder.

Tvistförfarande

Om tvist uppstår mellan oss (Evas Underkläder) och kund kommer vi uppmana lösning med hjälp av Allmäna Reklamationsnämnden. Vi kommer följa Allmäna Reklamantionsnämndens rekommedation.

Formgaranti för behåar

Utvalda behåar är markerade med “Formgaranti”. Dessa behåar omfattas av en 6-månaders garanti.

Garantins omfattning

  • Form - Behån kommer att behålla sin form och storlek. Behån kommer inte att töjas ut väsentligt till den grad att den kan anses som att ha tappat sin ursprungliga form. Om behåns skulle tappa sin form väsentligt under garantitiden så kommer vi att reparera eller ersättas med en ny.
  • Byglar - Byglar kommer bibehålla sin kvalité och stödförmåga. Trasiga byglar eller byglar som kommit ut ur kuporna kommer att repareras eller ersättas.
  • Axelband - Axelband kommer bibehålla sin kvalité. Trasiga axelband och klips kommer att repareras eller ersättas med nya. (Klips är den metall- eller plastdel som kopplar samman behån med axelband.)

Garantivillkor

Garantitid

Garantin gäller 6 månader från det datum som behån mottas av köparen. Om mottagningsdatum inte kan säkerställas beräknas mottagningsdatum till 2 vardagar efter att behån har skickats från vårt lager. Behåar omfattas av garantin endast om behån var markerad med "Formgaranti" på köpdagen.

Reparationer och ersättningsprodukter

Trasiga behåar kommer i första hand att genomgå en reparation. Om reparation inte möjlig så kommer behån att ersättas med ny behå av samma modell, storlek och färg. Om behån för ersättning har utgått kan kunden välja en annan behå i samma prisklass i samma storlek.

Storlekar och kroppsförändringar

Garantin gäller förändringar av behån. Användaren måste dock fortfarande prova om storleken som levererats är passande. Om en behå inte passar från första början så måste byten ske inom den reguljära 14-dagars bytesrätten. Garantin gäller alltså om behån har förändrats, inte om storleken som köpts alltid varit opassande.

Om användarens kropp förändras (t.ex pga viktnedgång, viktuppgång, amning m.m.) så kommer behåns passform sannolikt att upplevas som förändrad. Detta är naturligt och oundvikligt. Garantin försäkrar inte att passformen kommer upplevas som oförändrad om användarens kropp förändras. Garantin gäller behån och dess egenskaper. Vid en reklamation enligt garantin kommer vi naturligtvis att kontrollera om behåns egenskaper har förändrats.

Användning och hantering

Garantin gäller om behån används och hanteras på ett normalt sätt och att följande punkter följs:

  • Behån får endast användas för sitt normala syfte, dvs som underkläder.
  • Behån får endast handtvättas (som alla behåar).
  • Behån får inte hanteras på ovarsamt och passande sätt som uppenbarligen kan skada den.
  • Behån får inte avsiktligen skadas, slitas i, klippas eller modifieras.
  • Behån får inte lagras ihoptryckt. (Detta kan få den att tappar form).

Slitage

Normalt slitage är oundvikligt. Garantin garanterar därför inte att behån kommer se ut som ny efter 6 månader.

Garantitvist

Vårt mål med garantin är att försäkra dig om att du köper en mycket bra produkt. Vårt absoluta och ärliga mål är att verkligen åtgärda problem om dessa skulle uppstå. Om tvist ändå skulle uppkomma (t.ex. om vi anser att behån har skadats av uppenbar felhantering) så kommer vi rådfråga Allmäna Reklamationsnämnden och följa deras rekommendation.

Frakt

Om reklamation enligt garantin godkänns så står vi för alla frakter inklusive den frakt du betalar när du skickar behån tillbaka till oss. Om reklamation inte godkänns så skickas varan tillbaka till dig, vi återbetalar då inte dina fraktkostnader.